Навчальний проект

проект – це „п’ять П”:

 проблема – планування – пошук інформації – продукт – презентація. 

Шоста „П” проекту – це його портфоліо, тобто папка, у якій зібрані всі робочі матеріали.


Навчальний проект "У всякого своя доля"

Содержание

 [убрать]

Автор проекту

Назва проекту

У всякого своя доля

Ключове питання

Мій боже милий! як хотілось,
Щоб хто-небудь мені сказав
Хоч слово мудре; щоб я знав,
Для кого я пишу? для чого?
За що я Вкраїну люблю?
Чи варт вона огня святого?..

Тематичні питання

1. Думи мої, думи мої,
Лихо мені з вами!
Нащо стали на папері
Сумними рядами?
2. Тарасів “Кобзар” – народу великий дар?
Народне прислів'я)
3. Чия правда,
Чия кривда
І чиї ми діти?
4. І хто знає, що діється
В нас на Україні?
Для формулювання ключового та тематичних питань використано рядки з поезій Т.Г. Шевченка «Княжна», «Думи мої, думи мої…», «Хіба самому написать», «І мертвим, і живим…».

Змістові питання

1.Які твори з творчого доробку Т.Шевченка називають автобіографічними? Чому?
2.Як відобразив тугу за рідною землею Тарас Шевченко в поетичних творах та живописних роботах?
3.Чому Т. Шевченко попри все зумів зберегти любов до рідного слова у той час, коли тисячі українців легко зрікалися рідної мови?
4.Яким постав перед вами Шевченко з опрацьованих творів?
5.Як вшановується пам’ять про Великого Кобзаря на його батьківщині?

Стислий опис

Семикласники вже не вперше знайомляться з життєвим шляхом та поетичними творами Т.Г Шевченка. Тому проект спрямований на розкриття біографічних фактів з життя Кобзаря рядками його віршованого слова та живописних робіт. Чому саме в рідний край, живучи на чужині, посилає поет свої вистраждані рядки – думи. Задля реалізації поставленої мети учні були об’єднані у групи: літературознавці, шевченкознавці, літературні критики, туроператори. Учні навчаються робити самооцінку, взаємооцінку своєї роботи та роботи своїх товаришів. Робота над проектом сприяє здійсненню міжпредметних зв'язків української літератури з інформатикою, образотворчим мистецтвом, історією.

Навчальні предмети

  • Українська мова і література
  • Музика, образотворче мистецтво
  • Інформатика

Класи

7 класи

Державні освітні стандарти та навчальні програми

Державні освітні стандарти та навчальні програми «Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти» від 14.01.2004 Навчальна програма: Українська література. Програма для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин. О.М. Івасюк, Н.В. Гуйванюк, В.Є. Бузинська – Чернівці: Видавничий дім «Букрек», 2005 р.
Освітня галузь «Мови і літератури»
Даний проект базується на розкритті гуманістичного потенціалу та естетичної цінності творів української літератури (на прикладі творів Т.Г.Шевченка), формування світогляду учнів, їх національної свідомості, моралі та громадянської позиції. Забезпечує порівняння літературних творів, їх компонентів (тем, мотивів, образів, поетичних засобів та іншого), розгляд традиційних тем, сюжетів, мотивів, образів у творчості Т. Шевченка, демонстрацію лексичного багатства і невичерпних стилістичних можливостей української мови. Оволодіння методами компаративного аналізу надає можливість більш поглибленого вивчення художніх творів, при цьому зростає інтерес учнів до їх вивчення, активізується читацька діяльність, реалізуються виховні завдання у процесі вивчення літератури.
Освітня галузь «Технології»
Ознайомлення учнів з місцем та роллю інформаційно-комунікаційних технологій в сучасному виробництві, науці, повсякденному житті, їх підготовка до раціонального використання комп'ютерних засобів при вирішенні завдань, пов'язаних з обробкою інформації, її пошуком, систематизацією, зберіганням, представленням, передачею. Створення умов для реалізації особово-орієнтованого підходу до навчання, виховання і розвитку особи.
Освітня галузь «Мистецтво»
Освітня галузь «Мистецтво» розкриває розмаїття жанрів і стилів українського та світового мистецтва, своєрідність вітчизняної художньої культури як складової частини світових культуротворчих процесів, особливості культурних регіонів світу, основи естетичних знань. Метою цієї освітньої галузі є розвиток особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва, здатність до сприймання, розуміння і створення художніх образів, художньо-творча самореалізація і духовне самовдосконалення.

Навчальні цілі та очікувані результати навчання

1) зупинитись на маловідомих цікавих фактах з біографії поета; визначити автобіографічну основу поезій Т.Г.Шевченка;
2) навчити учнів визначати головну думку творів, характеризувати образи;
3) продовжити розвивати відчуття образного слова, уміння зіставляти життєві факти з художнім викладом подій та робити висновки;
4) засобами виразного читання викликати співчуття до трагічної долі дитини сироти в тогочасному суспільстві;
5) створити узагальнений образ поета-борця, співця долі України.

Діяльність учнів

Складається з двох етапів - теоретичного та практичного.
Теоретичний:
  • знайомляться з презентацією вчителя і ключовим питанням проекту; об’єднуються в дослідницькі групи: «Шевченкознавці», «Літературознавці», «Журналісти», «Туроператори»;
  • ознайомлюються з критеріями оцінювання презентації, публікації, веб-сайту;
  • планують свою діяльність, розподіляють обов’язки;
  • працюють з дидактичними матеріалами, проводять дослідження за тематичними питаннями проекту;
  • знаходять відповіді на тематичні питання, знайомляться з ними;
  • оформлюють звіт про проведену роботу.
Практичний:
  • збирають матеріали у літературі, проводять соціологічне опитування;
  • обробляють зібраний матеріал;
  • використовують дидактичний матеріал;
  • створюють презентації, публікації, блог, використовуючи для цього критерії оцінювання публікацій, презентацій і блогу;
  • оцінюють згідно з критеріями свою роботу та роботу своїх друзів;
  • презентують свою роботу на засіданні літературної вітальні.

Приблизний час, необхідний для реалізації навчального проекту

4 тижні, по 2 заняття на тиждень

Вхідні знання та навички

1) Володіє сюжетною основою прочитаних творів, умінням визначати суттєве.
2) Знає окремі фрагменти біографії письменника.
3) Розуміє зміст прочитаного, пояснює поетичне кредо, висловлене поетичними рядками.
4) Володіє навичками виразного читання.
5) Має початкові уміння і навички працювати з програмним пакетом Microsoft Office (Excel, Word, PowerPoint та Publisher), має початкові уміння працювати в Інтернеті.

Матеріали та ресурси

Учнівські роботи

Фотоальбом

Методичні матеріали

Дидактичні матеріали

Друковані матеріали

1. Гуржій І. О. Тарас Шевченко про героїчне минуле України. — К., 1964. — 46 с.
2. Національний музей Тараса Шевченка: [Альбом] / Упоряд.: Т. Андрущенко, С. Гальченко. — К.: Мистецтво, 2002. — 224 с.: іл.
3. Огієнко І. Тарас Шевченко/ Упоряд. М. С. Тимошик. — К.: «Наша наука і наша культура», 2002. — 440 с. — («Рукописна спадщина». Т.2)
4. Шевченко Т.Г. Кобзар.- Л.:”Книжково-журнальне видавництво”.,1961._618 с.
5. Шевченківський словник: У 2 т. / Відп. ред. Є. П. Кирилюк: Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка АН УРСР. — К.: Головна редакція УРЕ, 1976–1977.

Додаткове приладдя та витратні матеріали

папір, ручки, олівці, флеш-носій, мультимедійний проектор, екран, тонер для принтера

Ресурси Інтернету

Оцінювання знань та вмінь учнів

Для проведення тестування використовувалися:
  • тестова оболонка MyTest,
  • тестування за допомогою засобів Microsoft Office Excel 2010,
  • виконання письмових тестів розроблених в Microsoft Office Word 2010.

Також оцінювалося виразне читання напам'ять [1] і виконання творчих робіт оцінюється за критеріями оцінювання з української мови та літератури.
Створені продукти оцінювалися за відповідно розробленими вимогами: 
  • Оцінювання презентації: [2]
  • Оцінювання публікації: [3]
  • Оцінювання веб-сайту: [4]

Оцінюванню також підлягали:
  • робота в малій групі:[5]
  • публічний виступ: [6]

Оцінювання проекту (журнал): [7]







 Проектна технологія на уроках української літератури
Типологія навчальних проектів

Н. Подранєцька,
учитель української мови та літератури
Рівне
Аналіз досвіду роботи в школі свідчить, що рушійною силою процесу навчання є інтерес учнів до предмета. Розвивати його покликані системи інтерактивних та особистісно зорієнтованих педагогічних технологій, серед яких — метод проектів.
Модне слово «проект» постійно на слуху. Але чомусь одні проекти виконуються і приносять результат, а інші — ні.
На сучасному етапі реформування шкільної освіти виникла проблема відродження методу проектів у вітчизняній практиці, враховуючи його незаперечну цінність, що співвідноситься з діяльнісним підходом у сучасній дидактичній системі.
Учителі-словесники намагаються використовувати в роботі як вітчизняні, так і зарубіжні інноваційні методи, спрямовані на розвиток у школярів найкращих духовних цінностей.
Ще В. Сухомлинський переконував, що «справжня школа — це багатогранне духовне життя учнівського колективу, в якому учитель і діти об'єднані багатьма інтересами і захопленнями».
Тому, на нашу думку, найдоцільнішим є інноваційний метод проектів, який передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів. Створений у 20-х роках XX століття у США (Джон Дьюї розробив ідеї активізації доцільної діяльності учня у співвідношенні з його особистим інтересом саме в цих знаннях як засадах навчання), популярний у школах різних країн світу (Великої Британії, Бельгії, Італії, Ізраїлю, Фінляндії, Нідерландів), метод проектів на сучасному етапі розвитку педагогічної галузі починає набувати більшої популярності, модифікуватися, пристосовуватися до сучасних умов функціонування школи, узгоджуватися з новими завданнями освіти.
Робота над проектом — практика особистісно зорієнтованого навчання в процесі конкретної праці учня на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів [3; 149]. У свідомості школяра це має такий вигляд: «Все, що я пізнаю, я знаю, для чого це мені треба іде я можу ці знання застосувати». Для педагога — це прагнення знайти розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями, уміннями та навичками.
Проектна діяльність допомагає усвідомити відповідальність кожного за спільну справу, підвищити рівень особистої участі, якомога ефективніше виконати роботу та представити П результат.
Як відомо, існують різні класифікації навчальних проектів та їх видове розмаїття. Так, одному з послідовників Дж. Дьюї — В. Кілпатрику вдалося вдосконалити систему роботи над проектом. (Проектом у той час вважався цільовий акт діяльності, в основі якого інтерес дитини). Модель, яка відображає таке розуміння, представлена автором у такий спосіб:
Типи проектів:
Створюваний (продуктивний)
Споживчий
Вправа
Науково-дослідницький
Розв’язання історичних або літературних проблем
Створюваний (продуктивний) проект пов'язаний з трудовою діяльністю — підготовкою макета, конструкторською діяльністю тощо.
Споживчий (його метою є споживання у найширшому розумінні, включаючи розваги) — підготовка ек-скурсій і надання різних послуг тощо.
Проект-вправа — це проекти навчання і тренування для оволодіння певними навичками.
Робота над проектом включає усвідомлення учнем мети, оформлення задуму, розробку організаційного плану, роботу за планом, підбиття підсумків у вигляді письмового звіту.
Одним із провідних теоретиків методу проектів є професор Є.С. Полат, яка у своїх роботах (у співавторстві з колегами) дає відповіді на питання, що виникають під час використання проектних технологій у освітньому процесі [2].
А О. Пехота пропонує свою класифікацію проектів:
Типи проектів:
Дослідницькі
Інформаційні
Творчі
Практико-орієнтовані
Ігрові
Найдоцільнішою, на нашу думку, є така типологія проектів:
За характером контактів
За характером координації
За предметно-змістовою галуззю
За кількістю учасників
За формою представлення результатів
За тривалістю
За провідною діяльністю
Розглянемо детальніше структуру кожного типу проектів.
I. За формою представлення результатів:
• театралізована вистава;
• класне свято;
• конференція;
• телепроект;
• відеопроект;
• творчий звіт;
• композиція;
• фантазія;
• ярмарок;
• фестиваль;
• екскурсія тощо.
II. За предметно-змістовою галуззю:
• монопредметні (літературно-творчі, історико-краєзнавчі, спортивні, природничі, проекти дизайну);
• міжпредметні;
• позапредметні.
III. За характером координації:
• з безпосередньою;
• з прихованою.
IV. За характером контактів:
• внутрішні (серед дітей однієї вікової групи (класу), серед учнів школи, району, міста, країни);
• міжнародні (серед представників різних країн).
V. За кількістю учасників:
• індивідуальні;
• парні;
• групові.
VI. За тривалістю:
• нетривалі (кілька уроків з програми одного предмета, 2 — 6 годин);
• середньої тривалості (від тижня до місяця);
• тривалі (від місяця до кількох місяців).
VII. За провідною діяльністю:
• дослідницько-пошукові;
• ознайомлювально-інформаційні;
• ігрові (рольові);
• творчі;
• прикладні.
1. Дослідницько-пошукові проекти.
Діяльність учнів спрямована на розв'язання проблеми, результат якої заздалегідь не відомий. Проекти за своєю структурою максимально наближені до наукових досліджень:
• постановка проблеми;
• формулювання гіпотези;
• планування та розробка дослідницьких дій;
• збирання інформації, її аналіз та узагальнення;
• підготовка та оформлення результатів проекту;
• публічна презентація результату;
• рефлексія;
• висновки.
Для цих проектів важливі мета, структура, соціальний напрям, актуальність. Вони дають змогу активізувати та розвивати розумові й мовленнєві здібності школярів, їхнє мислення, пам'ять, привчають до уважності, спостережливості, відповідальності, формують культ знань.
2. Ознайомлювально-інформаційні проекти.
Спрямовані на збір інформації про який-небудь об'єкт, явище. Передбачено ознайомлення учасників з цією інформацією, її аналіз та узагальнення фактів. Проект має певну структуру:
• формулювання мети;
• робота з різноманітними джерелами інформації;
• обробка матеріалів, їх аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки;
• оформлення результату;
• презентація (публікація, у тому числі в електронній мережі тощо).
Проте в процесі роботи припускається корекція структури проекту. Крім того, ознайомлювально-інформаційні проекти можуть бути органічною частиною дослідницьких, їхнім модулем.
Результат такого проекту можна представити таким чином:
• збір і оформлення цікавих фактів із життя письменника (життєва позиція, ідейно-естетичний ідеал, кредо і світогляд, вдача, темперамент, грані особистості, характер, зацікавлення і захоплення, обдарування тощо);
• пошук і оформлення відомостей про різні варіанти твору;
• складання карти подорожей літературних героїв;
• створення фотоальбомів, виставок;
• проведення уявних екскурсій тощо.
Ці проекти інтегрованого характеру. Учні одержують проблемні завдання залежно від пізнавальних інтересів і творчих здібностей (завдання для біографів, учнів-літературознавців, учнів-читців тощо).
3. Ігрові (рольові) проекти.
Учасники беруть на себе певні ролі, обумовлені характером та змістом проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості, імітуються їх соціальні або ділові взаємини. Ступінь творчості учнів дуже високий, але домінуючим видом діяльності залишається гра. Результати роботи намічаються на початку, проте повністю вони виявляються лише наприкінці. Структура проекту залишається несталою до завершення роботи.
Результат ігрового проекту — це:
• реклама книжки;
• імітація зйомки продовження оповідання чи повісті;
• літературно-театральні вистави;
• обігрування різних сюжетних версій та ситуацій, у яких опиняються герої;
• літературні ігри (кросворди, чайнворди, лабіринти, ребуси і т.д.);
• ігрова імітація соціальних і ділових стосунків тощо.
4. Творчі проекти.
Такі проекти не мають чіткої структури спільної діяльності учасників, вона вимальовується залежно від жанру остаточного результату та його представлення. Однак оформлення результатів потребує чіткої структури обраної форми. Головне завдання проекту полягає в тому, щоб навчити школярів грамотно, логічно, творчо висловлювати свої думки, використовуючи засоби художньої виразності.
Результат творчого проекту — це створення і презентація:
• відеофільму;
• фотопроекту;
• діафільму;
• сценарію до створених фільмів;
• рукописних збірок різної тематики з ілюстраціями;
• сценарію літературно-музичного свята;
• колективного колажу;
• ілюстративного матеріалу;
• журналу мандрівки разом з улюбленим героєм; творів різних літературних жанрів (казок, оповідань, есе, віршів, статей тощо);
• альманаху;
• макета журналу, газети, альбому тощо.
5. Прикладні проекти.
Мають певну структуру взаємодії учасників, кожен з яких виконує певну функцію. Проект має чітко визначений результат, який орієнтований на соціальні інтереси учнів. Особливо важливою є правильна організація координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень та презентація одержаних результатів і можливих засобів їх упровадження у практику.
Результати прикладних проектів — це складання:
• програми з літератури для внуків;
• проекту освіти 20.. року;
• заповіту нащадкам;
• словників різних видів: топонімічних, власних назв, застарілих слів, діалектизмів, неологізмів (на матеріалі художніх творів) тощо;
• хроніки життя класу;
• законів класу (школи);
• інструкції тощо.
На практиці частіше доводиться мати справу зі змішаними типами проектів.
Наведемо приклади завдань різних видів проектів за провідною діяльністю, які можна запропонувати на вибір учням.
7 клас
Усна народна творчість

Ознайомлювально-інформаційні проекти
• Скориставшись книгою Ф. Погребенника «Наша дума, наша пісня», скласти повідомлення з історії створення кількох українських пісень.
• Підготувати інформацію на одну з тем: «Колядки та щедрівки нашого краю», «Свято Івана Купала у нашій місцевості», «Кобзарі — творці та виконавці дум».
Ігрові проекти
• Скласти на матеріалі народнопісенної творчості літературні ігри (ребуси, запитання до вікторини, шаради, чайнворди, криптограми тощо).
• Підготувати інсценізацію однієї з народних пісень (на вибір).
• Підготувати інсценізацію обряду посвяти в кобзарі.
Творчі проекти
• Укласти рукописні збірки: «Пісні моєї родини»; «Світова слава української пісні» (на основі висловлювань відомих культурних діячів про пісенну творчість українського народу). Зробити до них ілюстрації.
• Організувати і провести свято української народної пісні під девізом «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине».
Прикладні проекти
• Укласти народознавчі словники: «Календарно-обрядові пісні українського народу», «Народні свята в народних прислів'ях».
Тарас Шевченко Ознайомлювально-інформаційні проекти
• Підготувати інформацію на одну із тем: «Дитинство Тараса Шевченка», «Шевченко — солдат».
• Створити виставку і провести уявну екскурсію на тему «Шевченко — художник».
• Скориставшись книгою Ганни Шовкопляс та Івана Шовкопляса «За покликом серця», скласти карту подорожей Шевченка по Україні.
Ігрові проекти
• Скласти літературні ігри на шевченківську тематику.
• Підготувати інсценізацію балади «Тополя».

Творчі проекти
• Створити ілюстрації до творів Тараса Шевченка.
• Написати пейзажний етюд на основі поезії «Сонце заходить, гори чорніють».
• Укласти рукописну збірку «Наш Шевченко» (образні вислови про поета).
Іван Франко

Дослідницько-пошукові проекти
• Дослідити образи повісті «Захар Беркут» за опорною схемою (планом).
• Укласти схему міні-дослідження «Провідна думка повісті «Захар Беркут».
• Провести міні-дослідження ролі описів природи у творі.
Ознайомлювально-інформаційні проекти
• Підготувати інформацію про історію написання повісті «Захар Беркут».
• Скласти карту подорожі героїв повісті Івана Франка.
• Підготувати повідомлення про боротьбу руського народу проти монголо-татар.
Ігрові проекти
• Підготувати рольову гру «Зустріч з Франком» (на основі статті М. Коцюбинського «Іван Франко»).
• Створити ігровий проект (ребуси, чайнворди тощо) за повістю «Захар Беркут».
Творчі проекти

• Представити створений діафільм за мотивами повісті «Захар Беркут».
• Створити ілюстрації-портрети героїв повісті.
Прикладні проекти
• Укласти словничок «Архаїзми та діалектизми у повісті І. Франка «Захар Беркут»
10 клас
Павло Тичина

Дослідницько-пошукові
• Павло Тичина і музика. Роль асонансів та алітерацій у створенні художнього малюнка вірша.
• На основі рецензії Ю. Меженка на першу збірку П. Тичини дослідити, у чому полягала відмінність тичи-нинської музичності від програмної музичності російських символістів. Довести свої спостереження цитатами з рецензії та прикладами з поетичних творів.
• Елементи імпресіонізму та символізму у творчості П. Тичини.
• Дослідити і порівняти поетику та ідейний зміст поезій П. Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить...» й Олександра Олеся «Чари ночі».
• Порівняти естетичні принципи західноєвропейських поетів-символістів (П. Верлена, С.Малларме, А. Рембо та ін.) із особливостями ранньої творчості П. Тичини.
Ознайомлювально-інформаційні проекти
• Трагедія творчого генія П. Тичини.
• Художнє осмислення гармонії світу і дисонансів революційної дійсності у збірці П.Тичини «Сонячні кларнети».
Ігрові проекти
• Уявити себе співавтором поета у вірші «О, панно Інно...». Змалювати словами картину «Я — сам. Вікно. Сніги...».
• Літературні ігри до теми «Павло Тичина — «дивний мрійник з очима дитини...».
Прикладні проекти
• Створити добірку образних висловів на основі поезій Павла Тичини.
• Створити словник «Авторські лексичні новотвори (неологізми) у поезіях Павла Тичини.
• Створити калейдоскоп «кольорового настрою» за збіркою Павла Тичини «Сонячні кларнети».
Творчі проекти
• Створити ілюстрації до збірки «Сонячні кларнети».
• Укласти рукописну збірку «Акварель за мотивами збірки Павла Тичини «Сонячні кларнети».
• Створити фотопроект або добірку світлин «Мій рідний край».
11 клас
Post scriptum ...Ліна Костенко сьогодні і завжди

I група. Форма представлення — телепроект

Дослідницько-пошукові проекти

• Представлення моделей до роману «Маруся Чурай» («Два типи національного характеру українця на прикладі героїв». «Подібність роману Ліни Костенко та драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня»).
Ознайомлювально-інформаційні проекти
• Служба новин культури. Встановлення пам'ятника Марусі Чурай у Полтаві.
Ігрові проекти

• Судові справи з Дарією Миргородською. (Уявити себе захисником на суді і скласти промову на захист Марусі Чурай).
• Стежками роману «Маруся Чурай». Мандруймо разом! (Обігрування різних сюжетних ситуацій, у яких опиняються герої).
• Презентація телепередачі «Ключовий момент». (Уявити, що стерлися межі між віками і змогли зустрітись дві неповторні жінки — Ліна Костенко та Маруся Чурай).
• Ігри патріотів (кросворди, ребуси, вікторини про життя і творчість Ліни Костенко).
Творчі проекти
• Імперія кіно. Представлення діафільму за мотивами роману «Маруся Чурай».
• Мистецька світлиця. В гостях у Тетяни Серган. Представлення власної картини «Маруся крокує в майбутнє».
• Представлення ілюстративних моделей до роману у віршах «Маруся Чурай».
• Написати лист-одкровення одному з героїв роману.
• Сценарій телепроекту «Ліна Костенко — берегиня української літератури».
Прикладні проекти
• «Говорять люди». Словник афоризмів Марусі Чурай за однойменним романом.
• Словник крилатих висловів Ліни Костенко (діючих і потенційних).
II група. Форма представлення — театр через призму сучасності

Дослідницько-пошукові проекти
• Місце і значення української пісні у романі «Маруся Чурай».
• Представлення схем до творчості Ліни Костенко («Вузлові моменти світоглядної еволюції письменниці»,
«Система морально-етичних цінностей у романі», «Гриць Бобренко. Роздвоєння душі», «Любов і поезія — музика єдина», «Проблеми роману» тощо).
Ознайомлювально-інформаційні проекти
• Представлення моделі «Шляхом сердечності і гніву» (основні віхи життя і творчості Ліни Костенко).
• «Доля Ліни Костенко зблизька» (сторінками фотоальбому).
• «Хто так сказав? Про кого?» (Вислови героїв твору про Марусю Чурай).
Ігрові проекти
• Рольові ігри: «Любовний трикутник», «Гриць Бобренко. Роздвоєння душі», «Пісня-сповідь Марусі Чурай»
(Обігрування ситуацій, у яких опиняються герої роману).
• «Хвилинка-розминка» (літературні ігри за творчістю Ліни Костенко).
Творчі проекти
• Сценарій «Театр через призму сучасності».
• Галерея художника. Представлення ілюстративних моделей до роману у віршах «Маруся Чурай».
• Фотопроект «Подорож машиною часу» (щасливі та сумні миті героїв роману).
• Представлення власних поезій «Крик душі Марусі Чурай».
Прикладні проекти
• «Ми є тому, що нас не може бути...» (словник афоризмів Ліни Костенко).
Підсумовуючи, зауважимо, що проектування завжди сполучене зі змінами, воно перетворює, модифікує і трансформує світ, в якому ми живемо. Для його здійснення необхідні активність, творчий підхід. Ще І. Іванов зазначав, що «творчість — це не розкіш для обдарованих, а загальна біологічна потреба, інколи не усвідомлена нами». Крім того, метод проектів позитивно впливає на емоційний стан школярів. Він дає змогу використовувати ресурси проектувальників ефективніше, передбачає використання нестандартних форм занять, можливість поділитися життєвим досвідом, співпрацювати з учнями різновікових груп, самостійність у виборі теми, відсутність вимушеного керівництва з боку вчителя і діяльнісний підхід — дії, спрямовані на досягнення певного результату. Метод підпорядковується принципу гуманізації системи: дає змогу невстигаючим учням пережити успіх, відзначити особисті — та колективні досягнення через само- та взаємооцінювання. Цінним є те, що школярі набувають уміння користуватися джерелами інформації: книгами, періодикою, аудіовізуальними та комп'ютерними засобами, вчаться самостійно опановувати знання, порівнюючи, зіставляючи, даючи оцінку вчинкам, стосункам людей, суспільним і культурним явищам та процесам, спостерігати і робити власні висновки.
Література
1. Метод проектів: традиції, перспективи, життєві результати: Практико-зорієнтований збірник / За наук. ред. Єрмакова І. Г. — К.: Департамент, 2003.
2. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / Под ред. Е.С. Полат, — М., 2000.
3. Освітні технології: Навч.-метод, посібн. / О. М. Пехота, А. 3. Кіктенко, О. М. Любарська та ін. За заг. ред. О. М. Пехоти. — К.: А.С.К, 2004. — 256 с.
4. Перспективні освітні технології: Навчально-методичний посібник/ За ред. Г.С.Сизоненко. — К.: Гопак, 2000.
5. Селевко Г. К. Современные образовательные технологии: Учебное пособие.— М.: Народное образование, 1988.



Технологічна карта

навчального проекту

«Два кольори душі людини»


 Автор навчального проекту:
Прізвище, ім’я та по-батькові:
Іотова Любов Мирославівна
Назва навчального закладу:
КЗ «Мануйлівська загальноосвітня школа I-III ступенів»
Місто, село:
с. Мануйлівка



Опис Проекту

Назва проекту:
«Два кольори душі людини»

Основні питання:


Ключове питання:
Чи вартує помста та розчарування в житті того, щоб людина зрадила себе, згубила себе, згубила свою людську гідність?


Тематичні питання:
1.      У чому полягає причина духовного зламу зневаженої людини?
2.      Чіпка украв щастя тільки в інших людей, чи ще і в себе?
3.      Людина якого характеру може пройти свій життєвий шлях гідно та з честю?
4.      Чи може чесна та справедлива людина вирости в злочинній сім’ї ?
5.      Чому перероджується душа людини, яка стає на «слизьку дорогу» ?
6.      Чи можна зрозуміти невиправдану жорстокість?
7.      Чи потрібно дотримуватися в житті «порогу моральної зрілості» ?
8.      Чи тільки інші люди та соціальні умови життя винні у формуванні характеру людини?
9.      Чи  не мстимося ми покараннями за свою неспроможність?

Змістові питання:
  1. Які особливості характеру проявляв Чіпка в дитинстві та юності? Чи щось насторожило Вас?
  2. Чи були в житті Чіпки люди, які вчили його добру?
  3. Чи міг головний герой реально оцінювати дійсність?
  4. Недобре ставлення Чіпки до матері і вдячне до тещі – наслідок якого виховання?
  5. Які суспільні та історичні події зображені в романі?
  6. Які злети та падіння були в житті головного героя роману?
  7. Чим пояснити складність характеру головного героя?
  8. Що спільного та відмінного в житті Чіпки та Грицька? Порівняйте ці образи.
  9. Чи можна вважати Панаса Мирного «психологом людської душі»?
Стислий опис:

     Учні на уроках та в позаурочний час спробують зрозуміти душу та вчинки Чіпки, головного героя соціально-психологічного роману П. Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» для того, щоб навчитися тонко відчувати складність людського життя, проблему вибору життєвого шляху, яка ставиться в багатьох творах української літератури. Створять веб-сторінку, на якій зможуть розмістити свої розповіді про добро і зло Чіпки, про трагедію його особистості, про його вразливу душу та духовний злам. Також зможуть проілюструвати роман П. Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Учні зможуть створити власні ілюстрації до книги та розмістити їх веб-сайті «Галерея ілюстрацій до книги».

Навчальні предмети:


·         Українська мова і література
·         Інформатика



  • Образотворче мистецтво
  • Психологія


Класи:

·         11клас




Державні освітні стандарти та навчальні програми:

Освітня галузь "Мови і літератури"
Даний проект базується на розкритті гуманістичного потенціалу та естетичної цінності творів української літератури (на прикладі твору Панаса Мирного), формування світогляду учнів, їх національної свідомості, моралі та громадянської позиції. Забезпечує порівняння літературних творів, розгляд традиційних тем, сюжетів, проблематики, образів і творчості П.Мирного, демонстрації лексичного багатства і невичерпних стилістичних можливостей української мови. Оволодіння  методами компаративного аналізу надає можливість більш поглибленого вивчення художніх творів, при цьому зростає інтерес учнів до вивчення твору, активізується читацька діяльність, реалізуються виховні завдання  у процесі вивчення літератури.
Освітня галузь «Технології»
Ознайомлення учнів з місцем та роллю інформативно-комунікативних технологій на сучасному виробництві, науці, повсякденному житті, їх підготовка до раціонального використання комп’ютерних засобів при вирішенні завдань, пов’язаних з обробкою інформації, її пошуком, систематизацію, зберіганням, представленням, передачею.
Створення умов для реалізації особо-орієнтованого підходу до навчання, виховання і розвитку особи.
Освітня галузь «Образотворче мистецтво»
Розкриває розмаїття жанрів і стилів українського та світового мистецтва, своєрідність вітчизняної художньої культури як складової частини світових культуро творчих процесів, основи естетичних знань.
Метою цієї освітньої галузі є розвиток особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва, здатність до сприймання, розуміння і створення художніх образів, художньо- творча самореалізація і духовне самовдосконалення.
Програма
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 10–11 класи. ПРОГРАМА для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям (профіль — українська філологія). ПРОФІЛЬНИЙ РІВЕНЬ. — Затверджено Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України. ― К.: «Грамота», 2011.




Навчальні цілі та очікувані результати навчання:

  • Для кращого розуміння та усвідомлення роману П. Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» учні будуть вчитися  виразно читати уривки з художнього тексту,  обговорювати його з елементами аналізу.
  • Для виявлення рівня осмислення тексту  учні пройдуть тестування.
  • Навчаться визначати характерні риси героїв роману.
  • Учні будуть вчитися  виділяти та аналізувати  окремі художні особливості твору.
  •  Навчаться усно та письмово висловлювати власні оцінки щодо прочитаного, особистісно-творчо його переосмислювати.
  • Формування навичок аналізу при виділенні головних рис героїв роману. 
  • Розвиватимуть навички роботи в групі.
  • При підготовці і створенні презентацій учні  розвивають навички виступати перед аудиторією, коротко формулювати свою думку, структурувати свою доповідь, використовувати різні мультимедійні засоби і можливості, стисло, чітко, зручно представляти результати досліджень за допомогою діаграм та графіків, відбирати найяскравіші переконливі факти для демонстрування думок та ідей, аналізувати події та факти, порівнювати, компонувати, доводити, критикувати, класифікувати, планувати, визначати цінність, висувати гіпотези.
  • Створюючи публікації в Microsoft Publisher, школярі набувають вмінь аргументовано доводити власну думку, використовуючи повні речення, розраховані на читання однією людиною, посилаючись при цьому на думки інших, правильно використовувати цитування та посилання на друковані та Інтернет-видання, ілюструвати ідеї, думки, дослідження, висновки.
  •   При складанні діаграм учні вчаться  порівнювати, аналізувати, співставляти цифри, події, факти  та інші дані; добирають та аргументують свій вибір відповідного типу діаграми.
  •  При розробці веб-сайтів учасники проектів навчаються ефективно спілкуватися з іншими школярами з країни та всього світу. Набувають вмінь збирати та обробляти інформацію. Вчаться ефективно використовувати засоби електронних комунікацій, оволодівають навичками посилатися на використані джерела інформації.

Діяльність учнів:

І етап – Учні ознайомлюються з публікацією вчителя, Ключовими та Тематичними питаннями, обирають тему учнівського міні-проекту для дослідження. Учні читають роман  П. Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
ІІ етап – Проходять  тестування за змістом роману. Після отримання позитивної оцінки за тестування  учні можуть перейти до
 ІІІ етапу -  роботи в проекті:
ІV етап -  Учні створюють власні ілюстрації до книги та розміщують їх на веб-сайті «Галерея ілюстрацій до книги».  

Приблизний час, необхідний для реалізації навчального Проекту:

1 місяць

Вхідні знання та навички:

Учні повинні вміти швидко читати, розуміти прочитане, вміти переказувати, аналізувати тексти. Розрізняти поняття літературний образ, образ-асоціацію, психологізм як якість художнього твору.  Мати первинні навички при роботі з комп’ютером.

Матеріали та ресурси:

Фотоапарат

Принтер

Цифровий фотоапарат


Проектор

Комп’ютер(и)

Сканер


Засоби для зв’язку з Інтернетом





Програмне забезпечення:

Табличний процесор
Видавничі системи
Програми для підтримки роботи з електронною поштою
Енциклопедія на компакт-диску
Програми опрацювання зображень
Веб-браузер для перегляду веб-сайтів
Програми для створення мультимедійних презентацій

Програми для створення веб-сайтів
Текстовий редактор
Програми для створення публікацій
Архіватори


Друковані матеріали:
Роман П. Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
Журнали:                                                                                                      «Вивчаємо українську мову та літературу»,                                             «Українська мова та література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах»,                                                             «Дивослово».

  

Додаткове приладдя та витратні матеріали:
Папір для друку публікацій, оціночних форм,  фарби, олівці, фломастери.
Мультимедійний проектор для проведення презентацій.

Ресурси Інтернету:





Диференціація навчання:


Обдаровані учні:
Більш поширений пошук в бібліотеках звичайних та електронних  довідкової інформації.
Створення підсумкової веб-сторінки для телекомунікаційного проекту
 
Обдаровані учні можуть також виконувати більш глибокі дослідження, брошури, додати більше сторінок до своїх інформаційних листків та більше слайдів до презентацій

Оцінювання знань та вмінь учнів:
Учні будуть оцінюватись за допомогою форми оцінювання в Excel, Word, за якою перевіряється  знання змісту книжки.
Учні будуть оцінюватись за допомогою Форми для оцінювання Публікації, за якою будуть отримувати бали за зміст, оформлення та організацію.
Учні будуть оцінюватись за допомогою форми оцінювання PowerPoint Презентації, за якою будуть отримувати бали за пошукову роботу в групах, за розкриття змісту, за якість оформлення, грамотність, привабливість.
Учні будуть оцінюватись за допомогою Форми для оцінювання Веб-сторінки, за якою будуть отримувати бали за зміст, творчі роботи, характеристику  посилання.


Ключові слова:
Психологізм, асоціація, роздвоєність особистості, добро і зло, екстремальне, соціально-історичні  умови в житті людини.










проекти на уроках літератури
Проект 1 “РОДИНА МОЯ ЄДИНА” І. Нечуй-Левицький. Повість “Кайдашева сім’я”
Проект 2 “ВІЧНІ ПОШУКИ ПРАВДИ” П. Мирний. Роман “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”
Проект 3 “Я ХОЧУ БУТИ БАГАТИМ” І. Карпенко-Карий. Комедія “Хазяїн”
Проект 4 “ЦЕ ВИСОКЕ ЗВАННЯ – ГРОМАДЯНИН” І. Франко. Повість “Перехресні стежки”
Проект 5 “ПЕРЛИНИ ДУХОВНОСТІ В МЕНІ” Л. Українка. Драма-феєрія “Лісова пісня”
Проект 6 “РОМАНТИКА В МОЄМУ ЖИТТІ” М. Коцюбинський. Повість “Тіні забутих предків”
Проект 7 “Я ХОЧУ БУТИ ЛЮДИНОЮ!” О. Кобилянська. Повість “Людина”
Проект 8 “Я – ПСИХОЛОГ” В. Стефаник, новели
Проект 9 “МОЇ ТАЛАНТИ” С. Васильченко. Повість “Талант”
Проект 10 “ВІДКРИЙ СВОЇ ПОЧУТТЯ” П. Тичина, В. Сосюра, М. Рильський. Поезії
Проект 11 “ВИЖИТИ ПОПРИ ВСЕ!” У. Самчук. Роман “Марія”. В. Барка. Роман “Жовтий князь”
Проект 12 “ПОСМІЯТИСЯ З СЕБЕ” М. Куліш. П’єса “Мина Мазайло”
Проект 13 “МУДРІСТЬ” І. Кочерга. Драматична поема “Ярослав Мудрий”
Проект 14 “БУТИ ЩАСЛИВИМ” І. Багряний. Роман “Тигролови”
Проект 15 “БЕРЕЖІТЬ СОБОРИ ДУШ ВАШИХ!” О. Гончар. Роман “Собор”
Проект 16 “КОХАННЯ – ЦЕ ЖИТТЯ” Л. Костенко. Історичний роман у віршах “Маруся Чурай”
Проект (тема) 17: “ІНТЕЛІГЕНТНІСТЬ”
Проект (тема) 18: “ГІДНІСТЬ”
Проект (тема) 19: “ІНФАНТИЛЬНІСТЬ”
Проект (тема) 20: “БУТИ ВІДПОВІДАЛЬНИМ ЗА ВСЕ”
Проект (тема) 21: “БАЙДУЖІСТЬ”
Проект (тема) 22: “Я Й ПОЛІТИКА”
Проект (тема) 23: “Я – УКРАЇНЕЦЬ”

Проект (тема) 24: “ЗА ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ”



Технологічнна карта (паспорт) навчального проекту
1. Проблема та її актуальність.
2. Тема.
3. Автори-розробники.
4. Цільова група.
5. Мета.
7. Завдання.
8. Передбачувані (очікувані, кінцеві) результати..
9. Характеристика проекту за такими класифікаційними параметрами:
-  спосіб (характеристика) діяльності;
-  зміст;
-  склад учасників;
-  тривалість;
-  характер партнерської взаємодії;
-  реалізація міжпредметних зв’язків.
10. Механізм реалізації проекту (план дій).
з/п
Етапи реалізації проекту та назви заходів
Терміни
виконання
Виконавці та форми представлення результатів дослідження
Ресурси
матеріальні
людські






















В ході реалізації проекту формуються ключові компетентності:

Технологічна
компетентність
1. Вчити встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.

Інформаційна
компетентність
1. Вчити робити висновки з отриманої інформації, узагальнення.

Соціально
комунікативна
1. Вміти вести діалог з однолітками.
2. Вчити приймати участь у групових формах роботи.



11. Аналіз силового поля (за 10-ти бальною шкалою).
Підтримка
Бал
Опір
Бал
Адміністрація
Адміністрація
Практичний психолог
Практичний психолог
Учителі
Учителі
Педагог-організатор
Педагог-організатор
Учні
Окремі учні
Батьки
Окремі батьки
ВИСНОВОК: цей проект має певну підтримку, яка є більшою за опір, тому вважаємо його життєздатним у подальшому впровадженні.
12. Оцінювання (форми та критерії).

Аспекти оцінювання
Шкала
оціню-
вання
Само-
оцінка
Експер-
тна
оцінка
Взаємо-
оцінка
Загальна
оцінка
І. Оцінка змісту проекту - 2,5
1.1. Актуальність, обґрунтованість проблеми, відповідність завданням сучасної педагогіки
0,5
1.2. Відповідність мети, завдань, плану, результатів обраній темі
0,5
1.3. Реальність та практична чи теоретична цінність
0,5
1.4. Новизна, оригінальність
0,5
1.5. Обсяг та повнота розробки
0,5
ІІ. Діяльність з реалізації проекту - 2,5
2.1. Самостійність, ініціативність
0,5
2.2. Творчість, уміння здійснювати ситуативну корекцію
0,5
2.3. Дотримання плану чи програми діяльності
0,5
2.4. Розподіл обов’язків та їх виконання
0,5
2.5. Командність, взаємостосунки в групі
0,5
ІІІ. Захист проекту - 2,5
3.1. Якість доповіді (композиція, логіка, послідовність, аргументованість, чіткість, оригінальність)
0,5
3.2. Педагогічна техніка (культура мовлення, почуття часу, утримання уваги аудиторії, артистизм тощо)
0,5
3.3. Ерудованість (обсяг та глибина знань з теми, відповіді на питання, загальна культура)
0,5
3.4. Методика використання наочних та технічних засобів
0,5
3.5. Уміння оцінити власну діяльність та її результати
0,5
ІV. Оцінка результатів проекту - 2,5
4.1. Реальність та можливості застосування (витратність, прибутковість з позицій педагогічного менеджменту)
0,5
4.2. Універсальність (можливість його реалізації за різних умов, з різними категоріями)
0,5
4.3. Завершеність, готовність до подальшого застосування
0,5
4.4. Обсяг, повнота розробки
0,5
4.5. Якість оформлення результатів
0,5
Усього:
10 балів






Немає коментарів:

Дописати коментар