11 клас українська мова


«Фонетика»
1. Знайдіть слово, у якому буква «я» позначає два звуки:
А) гарячий;
Б) надвечір’я;
В) дозволяти;
Г) трясовина;
Д) сяйво.
2. Знайдіть слово, у якому всі приголосні сонорні:
А) милий;
Б) вічний;
В) зірка;
Г) слово;
Д) країна.
3. У якому слові всі приголосні глухі?
А) інститут;
Б) приказка;
В) пташка;
Г) столиця;
Д) осінь.
4. Знайдіть слово, у якому «дж», «дз» позначають два звуки:
А) джентльмен;
Б) джерело;
В) дзьобати;
Г) підзаголовок;
Д) бджоляр.
5. Знайдіть слово, у якому всі приголосні дзвінкі:
А) пожежа;
Б) зубр;’
В) будинок;
Г) судця;
Д) здогад.
6. Знайдіть слово, у якому кількість букв збігається з кількістю звуків:
А) ієрогліф;
Б) салют;
В) дзвінок;
Г) кухоль;
Д) останній.
7. Знайдіть слово, яке пишеться з буквою «ґ»:
А) ..атунок;                 Б) ..алерея;                В) ..убернатор;
Г) ..оризонт;
                Д) ..ротеск.
8. Знайдіть слово, у якому наголошується другий склад:
А) грошей;
Б) вітчим;
В) одинадцять;
Г) спина;
Д) курятина.
9. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах букви «я», «ю», «є» позначають один звук:
А) юшка, балтієць, ілюзія, ділянка, буряковий;
Б) комісія, завдання, яхта, юридичний, валюта;
В) бюрократ, вдячність, малюнок, льодяний, калькулятор;
Г) категорія, маєток,
 пояснювати, ключовий, верхів’я;
Д) бюлетень, якісний, кучерявий, флюгер, слюсар.
10. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні сонорні:
А) вілла, рулон, рілля, нора, умовний;
Б) козак, море, туманність, ліра, молодий;
В) орден, спросоння, рідний, лінія, мирний;
Г) воля, олень, лимон, морква, норма;
Д) лояльний, мовленнєвий, калина, юний, луна.
11. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні глухі:
А) фіалка, океан, життя, блакить, сипати;
Б) каша, чесність, вантаж, нарешті, стілець;
В) шепотіти, хустка, афіша, сушити, тітка;
Г) посуха, пригода, берегти, легенда, іграшка;
Д) тихо, спека, шукати, падати, домівка.
12. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні дзвінкі:
А) губи, ґедзь, діжка;
Б) дуб, одужати, гудзик;
В) залоза, грунт, газон;
Г) з’їзд, жабо, зуби;
Д) жаба, зебра, журба.
13. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах наголошується другий склад:
А) мережа, черговий, олень;
Б) горошина, котрий, живемо;
В) довідник, читання, нести;
Г) новий, болотистий, візьмеш;
Д) запитання, тяжкий, донька.



«Чергування голосних»

1. Знайдіть слово, у якому допущено помилку:
А) збагатити;
Б) застелати;
В) причепити;
Г) намагатися;
Д) перемагати.
2. Знайдіть слово, у якому потрібно писати букву «е»:
А) вич..сувати;
Б) прир..кати;
В) вт..кти;
Г) запл..тати;
Д) розб..рати.
3. Знайдіть слово, у якому потрібно писати букву «и»:
А) вит..рати;
Б) стер..гтися;
В) викор..нити;
Г) прибер..гти;
Д) оп..ктися.
4. Знайдіть слово, у якому потрібно писати букву «і»:
А) зач..пити;
Б) відр..ктися;
В) прич..сати;
Г) наш..птувати;
Д) спостер..гти.
5. Визначте рядок, у якому в усіх словах пропущено букву «і»:
А) н..гтя, греб..нець, дор..жка;
Б) крем..ня, г..стя, рад..сті;
В) кам..ня, ін..ю, вип..чка;
Г) вир..ю, л..ктя, чоб..та;
Д) ім..ні, бездоріжжя, бат..га.
Тести для перевірки знань з теми «Чергування приголосних»

6. Знайдіть слово, у якому пропущено буквосполучення «-тс-«:
А) неу..тво;
Б) воя..тво;
В) мисте..тво;
Г) бага..тво;
Д) юна..тво.
7. Знайдіть слово з буквосполученням «-тськ-«:
А) солда..кий;
Б) чума..кий;
В) кременчу..кий;
Г) спожива..кий;
Д) дива..кий.
8. Знайдіть слово, у якому потрібно писати букву «щ»:
А) доро(жч,щ)ати;
В) ву(жч,щ)ати;
В) кра(жч,щ)ати;
Г) бря(жч,щ)ати;
Д) дзи(жч,щ)ати.
9. Знайдіть слово з буквосполученням «-чч-«.
А) Слова..ина;
Б) солда..ина;
В) Гали..ина;
Г) рекру..ина;
Д) копій..ина.

 «Фразеологія. Лексикографія» 


1.     У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?
А Читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому.
Б Кінець уроку, пекти картоплю, відчинені двері, гнути за­лізо.
В Легкий хліб, переливати з пустого в порожнє, брати воду, засипати вугілля.
Г Пекти раків, читати по очах, западати в душу, писана красуня.
2.     У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А Пасти задніх, ґав ловити, зуб за зуб, правити теревені.
Б Кров з молоком, від серця відлягло, впасти духом, рукою подати.
В Ні пари з уст, мов у рот води набрав, тримати язик за зубами, грати в мовчанку.
Г Зривати маску, відкривати очі, хоч у вухо бгай, міряти на свій аршин.
3.     Який фразеологізм є антонімічним до інших?
А Одним миром мазані.
Б Одного гніздечка птиці.
В Не з нашої парафії.
Г Два чоботи — пара.
4.     Укажіть рядок фразеологізмів власне українського похо­дження.
А Манна небесна, гордіїв вузол, хоч греблю гати, намилити шию.
Б Альфа і омега, вовк в овечій шкурі, два боки однієї медалі, сіль землі.
В Гарбуза дістати, не до жартів, до булави треба голови, світ макітриться.
Г Ідея фікс, дамоклів меч, у голові джмелі літають, як корова язиком злизала.
5.     Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фра­зеологізму гордіїв вузол.
А Сплутана волосінь рибальського спінінга.
Б Спеціальний спосіб зав'язування вірьовки.
В Дуже складна, заплутана справа.
Г Один з прийомів вільної боротьби.
6.     Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «ро­зірвати дружні стосунки».
А Міряти на свій аршин; 
 Б Набити оскому
 В Вбити клин;  
Г Розбити глек.
7.     Назвіть авторів перших українських лексикографічних праць.
А Л. Зизаній, П. Беринда.
Б Б. Грінченко.
В Л. Полюга, С. Головащук.
Г В. Бусол.
8.     Укажіть речення, в якому вжито фразеологізм.
А Кажу вам правду велику: краще буде Содомові й Гоморрі в день страшного суду, ніж вам, що відреклися й плюнули на матір свою (У. Самчук).
Б Були такі випадки, що рибалка стрибав у воду, щоб ухо­пити коропа руками. Шубовсь! В одежі, в чоботях, з кар­топлею в торбинці... Даремно! (Остап Вишня).
В Це він має на увазі ті сріблясті літаки, що ними вилискує степ полігонний, та тих командирів, що часом звідтіля заїжджають до нього і шанобливо здоровкаються за руку, і не тільки тому, що він знатний чабан та вміє, як ніхто, варити кашу, а найбільше за розум вони поважають ста­рого (О. Гончар).
Г В Україні в часи середньовіччя у шкільній науці теж пану­вала латина (А. Коваль).
9.     В орфографічних словниках представлено:
А Нормативне написання.
Б Літературну вимову.
В Пояснення лексичного значення слова.
Г Синоніми слова.
10.       Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності,
фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеоло­гічні вирази) та з'ясуйте їх значення.
Брати участь; пекти раків; дихати на ладан; насупити брови;
купити кота в мішку.
11.       Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми.
Плакати, соромитися, червоніти.
12.       Складіть діалог з поданими фразеологізмами.

Буря у склянці води, лебедина пісня, коронний номер.

   «Фразеологія. Лексикографія» 
    1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?
А Ґав ловити, пасти задніх, розбити глек, альфа і омега.
Б Від серця відлягло, дістати по шапці, чужа праця, відчи­нені двері.
В Братися за розум, писати вірші, іти до школи, наламати хвоста.
Г Перейти вулицю, душа не на місці, не бачити смаленого вовка, не бачити друга.
     2. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А Нестися високо вгору, сісти на мілину, терпець урвавсь, лізти на мед.
Б Брехні справляти, замилювати очі, напускати туману, дзвін великий лить.
 В Нуль без палички, пальці гризти, підставляти ногу, жити одним днем.
Г Збити з пантелику, теревені правити, облизня піймати, грати дурня.
     3 .Який фразеологізм є антонімічним до інших?
А Кожен кулик своє болото хвалить.
Б У чужій хаті і борщ добріший.
 В На чужому коні й їздиться краще.
 Г Чуже краще свого, своє варте буряка гнилого.
     4. Знайдіть рядок фразеологізмів з античної міфології.
А Гордіїв вузол, за царя Панька, в очах зеленіє, вмивати руки.
Б Сізіфова праця, танталові муки, ахіллесова п'ята, герку­лесові стовпи.
В Ноїв ковчег, земля обітованна, до булави треба голови.
Г Журба сушить, тягар на душі, аж за вухами лящить.
      5. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фра­зеологізму надягати овечу шкуру.
А Мати лагідний, неконфліктний характер.
Б За жодних умов не втручатися у конфліктну ситуацію.
 В Під маскою доброзичливості приховувати підлі наміри.
 Г Віддавати перевагу одягові з овечого хутра.
      6. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «від­мовляти кому-небудь при сватанні».
А Набивати ціну.
 Б Пасти пташок.
 В Впіймати ґаву.
 Г Дати гарбуза.
       7. Назвіть перші українські лексикографічні праці.
А «Словник української мови» Б. Грінченка.
Б «Лексисъ» Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди.
В «Словник української мови» в 11 томах.
Г «Великий тлумачний словник сучасної української мови».
       8. Укажіть речення, в якому вжито фразеологізм.
А Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевченкове слово (Б. Скомаровський).
Б Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині.
В Палав «Собор» — палали й інші кращі твори, трагічно ламалися під тим вогнем долі окремих літераторів.
Г Чому чужі тривоги нам зелені? Біду чужу не візьмемо руками. О люди добрі, чуєте чи ні? Ви не носіть за пазу­хою камінь (Г. Рибцуник).
       9. У тлумачних словниках представлено:
А Нормативне написання.
Б Літературну вимову.
В Пояснення лексичного значення слова.
Г Синоніми слова.
       10. Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеоло­гічні вирази) та з'ясуйте їх значення.
Пасти пташок; дуба врізати; серце — не камінь; прикусити язика; біла ворона.
       11. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми.
Любити, бігти, втомитися.
12.                     Складіть діалог з поданими фразеологізмами.

Розмотати клубок, нитка Аріадни, хитрий лис.
 

Немає коментарів:

Дописати коментар